Isnin, 6 Ogos 2012


Komputer: Definisi

Komputer merupakan satu mesin yang boleh diprogramkan untuk memanipulasi simbol. Ciri-ciri utamanya adalah seperti berikut:

Ia respons kepada set arahan dalam cara yang jelas yang tertentu.
Ia boleh melaksanakan senarai prarakam yang arahan (program).
Ia dengan cepat boleh menyimpan dan mendapatkan semula jumlah data yang besar.
Oleh itu komputer boleh melaksanakan prosedur kompleks dan berulang-ulang dengan cepat, tepat dan boleh dipercayai. Komputer moden elektronik dan digital. Jentera sebenar (wayar, transistor dan litar) dipanggil perkakasan; arahan dan data dipanggil perisian. Semua komputer kegunaan umum memerlukan komponen perkakasan seperti berikut:

Unit pemprosesan pusat (CPU): jantung komputer, ini adalah komponen yang benar-benar melaksanakan arahan-arahan yang dianjurkan dalam program-program ("perisian") yang memberitahu komputer apa yang perlu dilakukan.
Memori (cepat, mahal, ingatan jangka pendek): Membolehkan komputer untuk menyimpan, sekurang-kurangnya buat sementara waktu, data, program, dan keputusan perantaraan.
Peranti storan massa (perlahan, murah, ingatan jangka panjang): Membolehkan komputer secara kekal untuk menyimpan sejumlah besar data dan program antara pekerjaan. Peranti storan massa biasa termasuk pemacu cakera dan pemacu pita.
Peranti input: Biasanya papan kekunci dan tetikus, peranti input adalah saluran melalui mana data dan arahan memasuki komputer.
Peranti output: Peranti paparan skrin, pencetak, atau lain-lain yang membolehkan anda melihat apa yang komputer telah dicapai.
Sebagai tambahan kepada komponen ini, banyak lagi membolehkan komponen asas untuk bekerjasama dengan cekap. Sebagai contoh, setiap komputer memerlukan bas yang menghantar data dari satu bahagian komputer yang lain.



II, saiz dan kuasa Komputer

Komputer boleh secara amnya dikelaskan mengikut saiz dan kuasa seperti berikut, walaupun terdapat pertindihan yang agak besar:

Komputer peribadi: komputer kecil, pengguna tunggal yang berasaskan mikropemproses.
Workstation: yang berkuasa, pengguna komputer tunggal. Sebuah stesen kerja adalah seperti komputer peribadi, tetapi ia mempunyai mikropemproses yang lebih kuat dan, secara amnya, monitor yang berkualiti tinggi.
Minicomputer: Sebuah komputer yang berbilang pengguna yang mampu menyokong sehingga beratus-ratus pengguna serentak.
Kerangka utama: multi-pengguna komputer yang berkuasa mampu menyokong beratus-ratus atau beribu-ribu pengguna serentak.
Supercomputer: Sebuah komputer yang sangat pantas yang boleh melakukan beratus-ratus juta arahan sesaat.
Supercomputer dan Kerangka Utama

Supercomputer adalah satu istilah yang luas untuk satu komputer terpantas yang ada sekarang. Superkomputer sangat mahal dan bekerja untuk aplikasi khusus yang memerlukan jumlah yang besar pengiraan matematik (nombor crunching). Sebagai contoh, ramalan cuaca memerlukan komputer super. Kegunaan lain superkomputer simulasi saintifik, grafik (animasi), pengiraan dinamik bendalir, penyelidikan tenaga nuklear, reka bentuk elektronik, dan analisis data geologi (contohnya dalam petrokimia mencarigali). Mungkin pengeluar komputer super yang paling terkenal ialah Cray Penyelidikan.

Kerangka utama adalah satu istilah yang pada asalnya merujuk kepada kabinet yang mengandungi unit pemproses pusat atau "bingkai utama" bilik mengisi Stone kelompok mesin Umur. Selepas kemunculan kecil "- minicomputer" reka bentuk pada awal tahun 1970-an, mesin besi tradisional besar telah digambarkan sebagai "komputer kerangka utama" dan akhirnya hanya sebagai kerangka utama. Pada masa kini mainframe komputer yang sangat besar dan mahal yang mampu menyokong beratus-ratus, malah beribu-ribu, pengguna secara serentak. Ketua perbezaan antara komputer super dan kerangka utama ialah saluran komputer super 1 semua kuasa ke melaksanakan beberapa program secepat mungkin, manakala kerangka utama menggunakan kuasa untuk melaksanakan banyak program pada masa yang sama. Dalam beberapa cara, kerangka utama adalah lebih berkuasa daripada superkomputer kerana mereka menyokong program-program yang lebih serentak. Tetapi superkomputer boleh melaksanakan sebuah program tunggal lebih cepat daripada kerangka utama. Perbezaan di antara kerangka utama dan minikomputer kecil adalah samar-samar, bergantung benar-benar tentang bagaimana pengilang mahu untuk memasarkan mesin.



Minicomputer

Ia adalah sebuah komputer midsize. Dalam dekad yang lalu, perbezaan antara minikomputer besar dan kecil kerangka utama telah kabur, bagaimanapun, seperti yang mempunyai perbezaan antara minikomputer dan stesen kerja kecil. Tetapi secara umum, minicomputer adalah sistem multiprocessing yang yang mampu menyokong daripada sehingga 200 pengguna serentak.



Workstation

Ia adalah sejenis komputer yang digunakan untuk aplikasi kejuruteraan (CAD / CAM), penerbitan atas meja, pembangunan perisian, dan lain-lain jenis aplikasi yang memerlukan jumlah yang sederhana kuasa pengkomputeran dan keupayaan grafik kualiti agak tinggi. Stesen kerja biasanya datang dengan besar, resolusi tinggi grafik skrin, pada jumlah besar RAM, built-in sokongan rangkaian, dan antara muka pengguna grafik. Kebanyakan stesen kerja juga mempunyai peranti storan massa seperti cakera, tetapi jenis khas stesen kerja, yang dikenali sebagai stesen kerja tanpa cakera, datang tanpa cakera. Sistem pengendalian yang paling biasa untuk stesen kerja UNIX dan Windows NT. Seperti komputer peribadi, stesen kerja komputer pengguna tunggal. Walau bagaimanapun, stesen kerja biasanya dikaitkan bersama untuk membentuk satu rangkaian kawasan tempatan, walaupun mereka juga boleh digunakan sebagai sistem stand-alone.

Nota: Di dalam bidang rangkaian, stesen kerja merujuk kepada mana-mana komputer yang disambungkan kepada rangkaian kawasan tempatan. Ia mungkin satu stesen kerja atau komputer peribadi.



Komputer peribadi:

Ia boleh ditakrifkan sebagai sebuah komputer kecil, agak murah yang direka untuk pengguna individu. Dalam harga, komputer peribadi antara mana-mana daripada beberapa £ 100 kepada lebih daripada £ 5000. Semua adalah berdasarkan teknologi mikropemproses yang membolehkan pengilang untuk meletakkan seluruh 1 CPU pada satu cip. Perniagaan menggunakan komputer peribadi untuk perkataan pemprosesan, perakaunan, penerbitan atas meja, dan untuk menjalankan spreadsheet dan aplikasi pengurusan pangkalan data. Di rumah, penggunaan yang paling popular untuk komputer peribadi untuk bermain permainan dan baru-baru ini untuk melayari Internet.

Komputer peribadi pertama kali muncul pada akhir tahun 1970-an. Salah satu daripada komputer peribadi yang pertama dan yang paling popular adalah Apple II, yang diperkenalkan pada tahun 1977 oleh Apple Computer. Pada lewat 1970-an dan awal 1980-an, model baru dan sistem operasi yang bertanding seolah-olah muncul setiap hari. Kemudian, pada tahun 1981, IBM memasuki pergaduhan dengan komputer peribadi pertama, yang dikenali sebagai IBM PC. PC IBM dengan cepat menjadi komputer peribadi pilihan, dan yang paling pengeluar komputer peribadi yang lain jatuh di tepi jalan. P.C. pendek untuk komputer peribadi atau PC IBM. Salah satu daripada beberapa syarikat untuk bertahan serangan IBM adalah Apple Computer, yang kekal sebagai pemain utama dalam pasaran komputer peribadi. Syarikat-syarikat lain yang diselaraskan kepada dominasi IBM oleh klon IBM bangunan, komputer yang dalaman hampir sama dengan IBM PC, tetapi kos yang kurang. Kerana klon IBM menggunakan mikropemproses sama seperti PC IBM, mereka mampu menjalankan perisian yang sama. Sejak beberapa tahun kebelakangan ini, IBM telah kehilangan banyak pengaruhnya dalam mengarah evolusi PC. Oleh itu, selepas dibebaskan PC pertama oleh IBM istilah PC semakin datang bermaksud IBM atau komputer peribadi IBM-serasi, pengecualian lain-lain jenis komputer peribadi, seperti Macintoshes. Dalam tahun-tahun kebelakangan ini, istilah PC telah menjadi lebih dan lebih sukar untuk pin bawah. Secara umum, walaupun ia terpakai kepada mana-mana komputer peribadi yang berasaskan mikropemproses Intel, atau pada mikropemproses Intel serasi. Bagi hampir setiap komponen lain, termasuk sistem operasi, terdapat beberapa pilihan, semua yang jatuh di bawah rubrik PC

Hari ini, dunia komputer peribadi dibahagikan Macintoshes antara Apple dan PC. Ciri-ciri utama komputer peribadi adalah bahawa mereka adalah sistem pengguna tunggal dan berasaskan mikropemproses. Walau bagaimanapun, walaupun komputer peribadi direka sebagai sistem pengguna tunggal, ia adalah perkara biasa untuk menghubungkan mereka bersama-sama untuk membentuk rangkaian. Dari segi kuasa, terdapat pelbagai besar. Pada akhir yang tinggi, perbezaan di antara komputer peribadi dan stesen kerja telah pudar. High-end model Macintosh dan PC menawarkan kuasa pengkomputeran yang sama dan keupayaan grafik sebagai stesen kerja yang rendah oleh Sun Microsystems, Hewlett-Packard, dan Dis.

III, Komputer Jenis.

Sebenar komputer peribadi boleh diklasifikasikan oleh saiz dan casis / kes. Casis atau kes rangka logam yang berfungsi sebagai sokongan struktur bagi komponen elektronik. Setiap sistem komputer memerlukan sekurang-kurangnya satu casis untuk menempatkan papan litar dan pendawaian. Casis juga mengandungi slot untuk papan pengembangan. Jika anda ingin memasukkan lebih banyak papan daripada terdapat slot, anda akan memerlukan casis pengembangan, yang menyediakan slot tambahan. Terdapat dua perisa asas reka bentuk casis-desktop model dan model menara tetapi terdapat banyak variasi pada kedua-dua jenis asas. Kemudian datang komputer mudah alih yang komputer cukup kecil untuk menjalankan. Komputer mudah alih termasuk notebook dan subnotebook komputer, komputer tangan, palmtops, dan PDA.

Menara model

Istilah ini merujuk kepada komputer di mana bekalan kuasa, motherboard, dan peranti storan massa disusun di atas satu sama lain dalam kabinet. Ini adalah berbeza dengan model desktop, di mana komponen ini ditempatkan di dalam kotak yang lebih padat. Kelebihan utama model menara adalah bahawa terdapat kekangan ruang yang lebih sedikit, yang membuat pemasangan peranti storan tambahan lebih mudah.

Model desktop

Sebuah komputer yang direka untuk muat dengan selesa di atas meja, biasanya dengan monitor duduk di atas komputer. Model desktop komputer yang luas dan rendah, manakala komputer model menara adalah sempit dan tinggi. Kerana bentuk mereka, komputer model desktop umumnya dihadkan kepada tiga peranti storan massa dalaman. Model desktop yang direka untuk menjadi sangat kecil kadang-kadang dirujuk sebagai model langsingnya.

Komputer notebook

Sebuah komputer peribadi yang sangat ringan. Komputer notebook biasanya berat kurang daripada 6 pound dan cukup kecil untuk dimuatkan dengan mudah dalam beg bimbit. Selain daripada saiz, perbezaan utama antara komputer notebook dan komputer peribadi skrin paparan. Komputer notebook menggunakan pelbagai teknik, yang dikenali sebagai teknologi skrin rata, untuk menghasilkan paparan skrin yang ringan dan bukan-sangat besar. Kualiti skrin paparan notebook berbeza dengan ketara. Dari segi kuasa pengkomputeran, komputer riba moden hampir sama dengan komputer peribadi. Mereka mempunyai CPU yang sama, kapasiti memori dan pemacu cakera. Walau bagaimanapun, semua ini kuasa dalam pakej kecil adalah mahal. Komputer notebook berharga kira-kira dua kali ganda berbanding komputer kerap bersaiz bersamaan. Komputer notebook datang dengan pek bateri yang membolehkan anda untuk menjalankan mereka tanpa memasangnya mereka. Walau bagaimanapun, bateri perlu dicas semula setiap beberapa jam.

Komputer riba

Kecil, komputer mudah alih - cukup kecil bahawa ia boleh duduk di atas riba anda. Pada masa kini, komputer riba lebih kerap dipanggil komputer notebook.

Subnotebook komputer

Komputer mudah alih yang sedikit ringan dan lebih kecil daripada komputer notebook bersaiz penuh. Biasanya, komputer subnotebook mempunyai papan kekunci dan skrin yang lebih kecil, tetapi jika tidak bersamaan dengan komputer notebook.

Dipegang tangan komputer

Komputer mudah alih yang cukup kecil yang akan diadakan di sebelah tangan. Walaupun amat mudah untuk menjalankan, komputer telapak tangan tidak menggantikan komputer notebook kerana keyboard mereka skrin dan kecil. Komputer tangan yang paling popular adalah mereka yang direka khusus untuk menyediakan PIM (pengurus maklumat peribadi) fungsi, seperti kalendar dan buku alamat. Beberapa pengilang cuba untuk menyelesaikan masalah keyboard kecil dengan menggantikan keyboard dengan pen elektronik. Walau bagaimanapun, peranti ini berasaskan pena bergantung kepada teknologi pengecaman tulisan tangan, yang masih di peringkat awal mereka. Komputer tangan juga dikenali sebagai PDA, palmtops dan komputer poket.

Palmtop

Sebuah komputer kecil yang secara literal sesuai di tapak tangan. Berbanding dengan komputer bersaiz penuh, palmtops teruk terhad, tetapi mereka adalah praktikal untuk fungsi-fungsi tertentu seperti buku dan kalendar telefon. Palmtops yang menggunakan pen dan bukannya keyboard untuk input sering dipanggil komputer atau PDA tangan. Disebabkan saiz yang kecil, kebanyakan komputer palmtop tidak termasuk pemacu cakera. Walau bagaimanapun, banyak mengandungi slot pcmcia di mana anda boleh memasukkan pemacu cakera, modem, ingatan, dan peranti lain. Palmtops juga dipanggil PDA, komputer tangan dan komputer poket.

PDA

Pendek untuk pembantu peribadi digital, peranti pegang tangan yang menggabungkan komputer, telefon / faks, dan ciri-ciri rangkaian. PDA tipikal boleh berfungsi sebagai telefon selular, penghantar faks, dan penganjur peribadi. Tidak seperti komputer mudah alih, kebanyakan PDA adalah berasaskan pena, menggunakan stilus bukannya keyboard untuk input. Ini bermakna bahawa mereka juga mengandungi ciri-ciri pengecaman tulisan tangan. Sesetengah PDA juga boleh bertindak balas untuk menyuarakan input dengan menggunakan teknologi pengecaman suara. Medan PDA yang dipelopori oleh Apple Computer, yang telah memperkenalkan MessagePad Newton pada tahun 1993. Tidak lama selepas itu, beberapa pengilang lain yang ditawarkan produk yang sama. Sehingga kini, PDA hanya mendapat sedikit kejayaan yang sederhana di pasaran, kerana tanda harga tinggi mereka dan aplikasi yang terhad. Walau bagaimanapun, ramai pakar percaya bahawa PDA akhirnya akan menjadi alat yang sama.

PDA juga dipanggil palmtops, komputer tangan dan komputer poket.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan